Enkele legtegels:

Bloom


Uitgever: QWG Games
Jaartal: 2008
Aantal spelers: 2-5
Aangegeven spelduur: 45 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteurs: Laurent Escoffier / David Franck
FORUM-beoordeling: 7,2 / 10 (20 spelers)
Internet-beoordeling: 7,0 / 10 (2 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 72 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 25,10 (winkelprijs) € 22,60 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk


Voor de mensen met groene vingers is er het spel Bloom.
In dit legspel zijn de spelers tuiniers die bloemen van één bepaalde soort planten. Bovendien plukken de spelers bloemen (van zichzelf en de andere spelers) om deze als boeketten te verkopen. Hoe kleurrijker het boeket, hoe waardevoller het is.
Iedere speler krijgt bij aanvang van het spel 9 legtegels, 1 tuinier, 1 dier en 1 ornament. Op elk van de legtegels zijn 9 velden (vakjes) te zien, die bedekt zijn met gazon en bloemen (van de eigen kleur). De legtegels bevatten 1 tot 9 bloemvelden. Alsdus een legtegel met 1 bloem- en 8 gazonvelden, een legtegel met 2 bloem- en 7 gazonvelden, een legtegel met 3 bloem- en 6 gazonvelden enzovoort, uiteindelijk tot een legtegel met 9 bloemvelden (zonder enig gazonveld).
Als een speler aan de beurt is, legt hij een legtegel aan (waarbij minstens 1 vak de tafel moet raken) en verplaatst hij zijn tuinier. Van zodra een speler 10 zichtbare bloemvelden heeft, kan hij ook een dier in het spel brengen (en in volgende beurten eventueel verplaatsen).
Zowel de tuinier als het dier zorgen ervoor dat op die plaatsen door de andere spelers geen legtegels kunnen worden geplaatst. Een tuinier komt op één van je eigen bloemvelden te staan, een dier wordt op tafel naast een (bloem- of gazon)veld gelegd. Zelfs al is het een bloemveld van een andere speler. Elke beurt kan de speler deze twee figuren verplaatsen nadat hij zijn tegel heeft gelegd.
In het tactische spel, wordt niet met de wijzers van de klok gespeeld, maar wordt de beurtvolgorde telkens bepaald door de speler die op dat ogenblik de minste bloemen zichtbaar heeft.
Afhankelijk van het aantal spelers, ontvangen de spelers een bepaalde som geld voor elk verkocht bloemenboeket. Hoe meer verschillende bloemen zich in het boeket bevinden, hoe meer geld de betrokken speler ontvangt. Omdat de (fictieve) kruiwagen van elke speler slechts een aantal bloemen kan bevatten (wederom afhankelijk van het aantal spelers), dienen de spelers meermaals de overtollige bloemen als bloemboeketten te verkopen.
Op het einde van het spel ontvangt elke speler geld voor de volgende zaken: het aantal zichtbare bloemvelden van zijn kleur, bloemboeketten die werden gemaakt met het restant aan bloemen in zijn kruiwagen, en een half punt voor elk gazonveld rondom het ornament van de speler.
Het ornament (2 velden groot) kan door een speler worden geplaatst van zodra hij 15 zichtbare bloemvelden heeft, maar kan nadien niet meer worden verplaatst. Als het wordt geplaatst, moet het alzo worden geplaatst dat één deel van het ornament een eigen bloemveld bedekt en het ander deel een gazonveld.
Ten slotte wordt op het einde van het spel ook nog een rendements- en versheidspremie toegekend, gelijk aan de waarde van het waardevolste boeket. Een rendementspremie wordt gegeven aan de speler met het grootste (aaneengesloten) bloemenveld. Een versheidspremie wordt toegekend aan de speler die als eerste al zijn legtegels heeft geplaatst.

Bloom is een vermakelijk legspel, met een aangename speelduur van ongeveer een uur en eenvoudige spelregels.
Het is dan ook heel geschikt als familiespel.
Spelmateriaal:
© Sven Talboom - 05.10.2009