Speelbord:

Kamisado
Duel der Drakentorens
Uitgever: HUCH! & friends
Jaartal: 2010
Aantal spelers: 2
Aangegeven spelduur: 20 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 10 jaar
Spelauteur: Peter Burley
FORUM-beoordeling: 8,5 / 10 (10 spelers)
Internet-beoordeling: 8,5 / 10 (2 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 85 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 21,10 (winkelprijs) € 19,00 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
Oorspronkelijk uitgegeven door Burley Games in 2008
In de Lage Landen verdeeld door 999 Games
In dit strategische abstracte bordspel voor twee personen duelleren de spelers met torens.
Op een speelbord van 8x8 vakken, zitten twee spelers tegenover elkaar met het speelbord tussen hen in. Iedere speler zet 8 torens op zijn basislijn (de lijn met 8 vakken die zich het dichtst bij de betrokken speler bevindt).
Bedoeling van het spel is om één van de eigen torens als eerste op de basislijn van de andere speler te krijgen.
De ene speler speelt met zwarte torens (en is de startspeler), de andere speler speelt met witte torens.
De 8 torens van elke speler hebben elk een eigen kleur. Op de 64 vakken van het speelbord komen de kleuren elk achtmaal voor.
De startspeler zet een willekeurige toren vooruit (verticaal of diagonaal) in 1 rechte lijn. Het kleurvak waarop de toren eindigt, bepaalt meteen welke toren de tegenstander in zijn beurt moet verplaatsen. Bijvoorbeeld: speler 1 verplaatst zijn zwarte toren met roze symbool verticaal naar het blauwe vak, speler 2 dient vervolgens zijn witte toren met blauw symbool naar een door hem gekozen vak te verplaatsen. Zet hij zijn witte toren op een bruin vak, dan dient speler 1 navolgend zijn zwarte toren met bruin symbool te verplaatsen, enzovoort...
Enkel vooruit verplaatsen is mogelijk. Het kan echter voorkomen dat de toren die jij moet verplaatsen, geblokkeerd is door eigen of andere torens (want er mag niet over andere torens gesprongen worden). In dat geval is de tegenstander opnieuw aan de beurt en moet hij zijn toren verplaatsen met de kleur die gelijk is aan het kleurvak waarop jouw geblokkeerde toren staat.
Van zodra een speler met één van zijn eigen torens de basislijn van de tegenstander bereikt, wint hij die partij.
In het basisspel is het de bedoeling als eerste 3 partijen te winnen, in het uitgebreide spel en/of marathonspel dient een speler als eerste 7, respectievelijk 15 partijen te winnen.
Als een toren de basislijn van de andere speler heeft bereikt, zijn er twee belangrijke regels die worden toegepast:
1) eerstens wordt een draketandsteen geplaatst op de toren die de 'achterlijn' (= de basislijn van de andere speler) gehaald heeft: deze toren noemt men een sumo.
Een sumo heeft twee belangrijke eigenschappen: deze toren mag maximaal 5 vakken ver worden verplaatst en hij mag (enkel verticaal) een sumo-duw uitvoeren als hij kan (en deze duw is in een blokkeringsituaties zelfs verplicht uit te voeren).
een duw van een sumo zorgt ervoor dat een verticaal aangrenzende toren van de andere speler 1 vak achteruit wordt geduwd (mits er een onbezet vak achter de toren aanwezig is). Laatstgenoemde speler moet vervolgens passen en de speler die de sumo-duw uitvoerde, moet daarna opnieuw een eigen toren verplaatsen, namelijk de toren in de kleur van het vak waarnaar de toren van de tegenspeler geduwd werd.
2) tweedens worden de acht torens van elke speler in een nieuwe startopstelling op de eigen basislijn geplaatst: te beginnen met de torens die op de dichtsbijzijnde lijn staan, worden deze (te beginnen van links dan wel van rechts: dit kan de winnende speler kiezen en geldt voor beide spelers) op de basislijn geplaatst, vervolgens de torens die op de tweede lijn zijn geraakt, en zo verder tot de toren die de 'achterlijn' gehaald heeft.
De speler die in het basisspel als eerste een dubbele sumo-toren (dan wel drie enkele sumo-torens) heeft gevormd, wint het spel.
In het uitgebreide spel en het marathonspel gelden er nog bijkomende regels voor het verplaatsen van dubbele of driedubbele sumo's.
Er is trouwens in elke partij steeds één winnaar, nu zelfs ingeval van een volledige patstelling, de winnaar degene is die de voorlaatste zet heeft kunnen uitvoeren.

Kamisado is een abstract spel dat vrij populair is in de spellenclubs van FORUM-Federatie vzw. Het is erg bevattelijk qua spelregels, speelt erg tactisch en is vrij snel gespeeld, zodat het starten van een nieuw partijtje aanlokkelijk is. Als je geen spontane rillingen krijgt van abstracte spellen die enigzins aan schaken doen denken, moet je dit spel beslist ook zelf eens uittesten.
Op SPEL 2011 zal trouwens een tornooi worden georganiseerd van Kamisado, in die zin dat de speler die de langste reeks van spellen kan neerzetten, zonder te worden verslagen, als Kamisado-kampioen zal worden gekroond.
Oefenen maar... je hebt nog een maandje ;-)

Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 16.10.2011