Speelbord:

Powerboats

Uitgever: Cwali
Jaartal: 2008
Aantal spelers: 2-6
Aangegeven spelduur: 60 min
Aangegeven leeftijd: vanaf 9 jaar
Spelauteur: Corné van Moorsel
FORUM-beoordeling: 7,4 / 10 (11 spelers)
Internet-beoordeling: 7,5 / 10 (2 websites)
Bezoekers-beoordeling: nog niet van toepassing
Globale beoordeling: 74 %
Te koop bij Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapsspellen:
€ 26,70 (winkelprijs) € 24,00 (jaarledenprijs)
Spelregels:
Spelmateriaal: volledig taalonafhankelijk
In Powerboats racen maximaal 6 spelers met speedboten op een meer.
Zij dienen hierbij rondom een aantal boeien te draaien (telkens volgens de op de boei aangeduide richting) en trachten zo snel mogelijk het raceparcours af te leggen.
Het speelbord bestaat uit 6 variabele delen die willekeurig aan elkaar worden gelegd, waarna het alzo gevormde meer door langwerpige kadedelen wordt omrand.
Op het speelbord worden vervolgens boeien en een finishlijn geplaatst.
Iedere speler ontvangt een raceboot in zijn kleur. Spelers plaatsen om beurten een raceboot aan de startlijn (tevens finishlijn) waarna de race kan beginnen.
Het verplaatsen van de speedboten gebeurt volgens een ingenieus systeem:
eerst kies je of je één dobbelsteen aan je huidige dobbelsteenaantal toevoegt of wegneemt, dan wel opteert om hetzelfde aantal dobbelstenen te gebruiken.
Dit dobbelstenenaantal is bepalend voor de snelheid van je speedboot. Bij aanvang van het spel heeft iedere speler dus 0 dobbelstenen (0 snelheid).
Op elke dobbelsteen staan de waarden 1 t/m 3.
Nadat je voormelde keuze hebt gemaakt (1 dobbelsteen meer, minder of status quo), dan mag je dobbelen met de dobbelstenen die je wil. De dobbelstenen waarmee je niet opnieuw wil dobbelen, blijven de waarde behouden van de vorige beurt, hetgeen je meer zekerheid geeft omtrent het mogelijke eindresultaat van je totale dobbelstenenwaarde.
De speedboot gaat vervolgens zoveel vakken vooruit als jouw totale waarde van (gedobbelde en niet-gedobbelde) teerlingen die je voor je hebt liggen die beurt.
Vooraleer je de waarde vooruit vaart, mag je jouw boot desgewenst 60° naar links of rechts bewegen.
Als je op de kaai, op een eilandje of een boei terechtkomt, krijg je zoveel crashpunten als het aantal vakken dat je niet vooruit hebt kunnen zetten.
Maar opgelet! Als je in een bepaalde richting meer vakjes kan varen vooraleer te crashen (of om een crash te vermijden), moet je verplicht die richting uitvaren.
Dat kan je beschouwen als een menselijke, dwangmatige reflex om het leed ten gevolge van een crash zolang mogelijk uit te stellen of mogelijk zelfs te ontlopen.
Ingeval van een crash, verlies je al je dobbelstenen (snelheid) en zoveel schadefiches als niet-uitgevoerde beweegpunten.
Heb je 4 of meer schadefiches, dan is je boot voor die race naar de haaien.
De dobbelstenen worden op het einde van de beurt terug op de kade gelegd, in het voor jou voorziene dobbelstenenvak. Deze dobbelstenen vormen de basiswaarde voor jouw volgende beurt, in dewelke je - indien gewenst - opnieuw één dobbelsteen kan toevoegen of verwijderen en/of meerdere dobbelstenen kan herdobbelen.
Doel van elke race is voor allen hetzelfde: zo snel mogelijk de finishlijn bereiken!
In de eerste race, ontvangt de winnaar van de race zoveel punten als aantal spelers minus 1, de tweede één punt minder, enzovoort. De verliezer van de race ontvangt principieel dus 0 punten.
Spelers met gezonken boten ontvangen uiteraard geen punten.
In de tweede race, tellen de punten dubbel, in de derde race triple.
Na elke race, wordt je boot weer volledig hersteld, met uitzondering van 1 crashpunt (per race, ongeacht of die fataal afliep).
Wie de meeste punten behaalt na 3 races, wint het spel.

Dit bordspel is m.i. een erg geslaagd racespel. Het spel duurt relatief gezien trouwens ook niet lang.
Omdat het een variabel opgebouwd parcours betreft en elk van de 3 races steeds verschillend zijn, is het telkens opnieuw kijken, inschatten en rekenen waar en hoe je het beste jouw speedboot vooruitstuwt en laat wenden rondom boeien en tussen de afgebeelde eilandjes door.
Het snelheidsysteem met de dobbelstenen alsook de bochten (60° per beurt) voelt heel realistisch aan. Enige eigenaardigheid is toch wel dat je niet kan crashen op boten van je medespelers (je kan hooguit eventjes worden 'opgehouden').
Frustrerend/hilarisch trouwens als je verplicht het langste traject moet volgen om toch maar niet te crashen. Iets wat weleens over het hoofd wordt gezien bij het uitvoeren van een (mislukt) beredeneerd gokje ;-)
In elk geval een prima racespel dat vast en zeker nog meer op de speltafel zal belanden. Een aanrader in het genre van de racespellen!
Overig spelmateriaal:
© Sven Talboom - 05.06.2011